Vzhled Blogu Za Všechny Prachy

Když jsem zakládal tento blog, kromě konfigurace domény, hostingu a následného řešení všelijakých potíží, nejtěžším krokem byl výběr vzhledu. Procházel jsem si desítky potencionálních designů. Moje kritéria pro první kabátek blogu byla dost specifická.

Vzhled blogu musí mít:

  • Jeden sloupec místo klasických dvou
  • Lokalizaci do češtiny
  • Responzivitu
  • Čistou a přehlednou strukturu
  • Jednoduché komentování příspěvků

Co to znamená?

  • Jeden sloupec místo klasických dvou

Internetové blogy mají nejčastěji rozložení o dvou sloupcích. V jednom sloupci je hlavní menu/nabídka a ve druhém je výčet nejnovějších příspěvků.

V minulosti se mi nejvíce osvědčilo rozvržení, v němž byl jeden sloupec – jedna stránka. Nad výčtem nejnovějších příspěvků jsem měl hlavní část navigace a menu: hlavičku blogu s názvem stránky, obrázkem a popisem blogu. Pod hlavičkou se nacházelo základní menu a jednoduchá navigace: stránky jako „O mně“ a „Kontakt“, vyhledávací pole a samozřejmě nesmělo chybět tlačítko, co vás odkázalo na interní stránku, v nichž byl seznam všech rubriky a štítků.

V zápatí blogu byly prvky, u kterých mi až tak moc nevadilo, že je nikdo neuvidí: například archiv, formulář k přihlášení odběru novinek, nebo loga klubů, kde jsem byl členem.

Toto rozvržení bylo čistě minimalistické. Snažil jsem se vše někam schovat a díky tomu čtenářova pozornost byla upoutána pouze na články bez toho, aby očima sjížděl k menu.

  • Lokalizace do češtiny

Možná teď budu znít trochu pokrytecky, ale nemám rád blogy, které jsou zčásti české a z další části anglické. Pohrdám blogery a blogerkami, kteří píší nadpisy v angličtině a tělo textu mají v češtině. Ačkoliv mé články jsou psány v našem jazyce (s výjimkami několika výrazů), byl bych rád, kdyby samotná struktura blogu byla také přeložena do češtiny. Mít blog, na kterém je navigace a různá tlačítka v angličtině může působit dojmem, že je blog nedokončený, nebo odfláklý.

  • Responzivita

Žijeme v digitální době. Počítač už není jediné médium, prostřednictvím kterého můžeme přistupovat k internetu a internetovým stránkám. Jelikož máme takřka všichni k ruce přilepený telefon po celý den, je jen logické, že internetové stránky a blogy musí mít několik dalších podob, ve kterých se na různých zařízeních zobrazí: pro počítač, pro telefon a pro tablet. Responzivita stránky je jeden z předních faktorů, na které je třeba myslet při zřizování webové stránky.

  • Jednoduché komentování příspěvků

Digitální věk je i uspěchaný. Nikdo na nic nemá čas a všichni se snaží o jednoduchá a prostá řešení. Informace jsou čerpány těmi nejrychlejšími metodami. Mám na mysli třeba podcasty. Tato forma sdělování informací v současné době frčí nejvíc. Proč ne? Můžeme poslouchat mluvené slovo, zatímco otročíme u sporáku, nebo jedeme do práce. Ale co klasické klasické blogy? Stránky, na kterých mluvené slovo nenajdete, ale místo toho musíte věnovat kus svého času čtení textů?

Samotná zpětná vazba pro autora je nesmírně důležitá. Pokud čtenáře zaujme (nebo znechutí) článek natolik, že se rozhodne napsat komentář, autoři blogů musí brát v potaz, že komentování musí být co nejjednodušší. Kdyby svět blogů nebyl tolik prošpikován marketingem, úplně bych vypustil kolonku „e-mail“. Na druhou stranu, sbírání informací napomáhá ke sledovanosti.

Pole jako „jméno“ a samotný komentář jsou samozřejmě nutností. Pole „webová stránka“ je naopak nepovinná. Primárně slouží k propagaci webů. Autor komentáře tajně doufá, že si k sobě přitáhne další čtenáře, pokud je sám tvůrce blogu nebo nějaké jiné stránky.

Stručně řečeno, možnost napsání komentáře by měla být jednoduchá a snadno přístupná. Bloger/ka čerpá ze zpětné vazby a čím snadněji čtenář napíše svůj feedback, tím líp. V opačném případě by si to mohl rozmyslet, nebo napsat komentář a později zjistit, že musí zadat a potvrdit nespočet dalších dotazů. Dovolím si tvrdit, že toto člověka definitivně odláká.

  • Čistá a přehledná struktura

Viděl jsem blogy, na kterých byla, kromě samotných příspěvků, přemíra odpadního obsahu. Mám na mysli pluginy, které nebyly pro samotný blog klíčové. K čemu potřebuji znát předpověď počasí na několik dní dopředu, když jsem si přišel prohlédnout autorské fotografie? Opravdu se musím dívat na aktuální datum a čas, zatímco si čtu nějaký článek? Nejhorší jsou ale reklamy! Menu a samotné články jsou prošpikované reklamami, protože autor má spolupráce s několika značkami. Iritující je také, když si něco čtu a najednou vyskočí vyskakovací okno, abych se přihlásil k odběru novinek, nebo podpořil nějakou firmu.

Ačkoliv se nebráním případným spolupracím, chci dbát na to, aby tento blog měl čistý design. Nechci, aby čtenář byl rušen otravnými elementy jako jsou vyskakovací okna, nebo reklamy na jiné stránky, firmy apod. Jak můžete vidět, sloupec s příspěvky neobsahuje nic rušivého (kromě gifů, u kterých si myslím, že podtrhují myšlenku odstavce) a naopak levé menu obsahuje všechny nezbytnosti, které by každý blog měl mít.

Musel jsem slevit z požadavků

Strávil jsem celé dny procházením stránek s bezplatnými šablonami pro WordPress platformu, ale nic na mě nedělalo přílišný dojem. Nakonec jsem objevil design, který nebyl zas tak špatný, ale musel jsem slevit ze dvou požadavků: vzhled, který jsem objevil a líbil se mi, měl dva sloupce (menu a příspěvky), a navíc nebyl v češtině.

Řekl jsem si, že co naplat – můžu hledat dál, nebo si přizpůsobit tento. Některé prvky, které byly v angličtině, jsem si dokázal přepsat ve zdrojovém kódu do češtiny, ale některé věci jsem upravit nedokázal. Nejsem expert na webdesign. Proto se občas stalo, že některé mé úpravy skončily fiaskem a já byl nucen změnu zvrátit.

Ve výsledku z toho vyšel vzhled, který byl přehledný, podobný současnému a docela se mi líbil. Jak jsem se již zmínil, největším problémem bylo, že neuměl příliš česky. Některá tlačítka, nebo kupříkladu 404 stránku, jsem dokázal přeložit do češtiny, ale výchozí font motivu nebyl zrovna dobrý kamarád s našim jazykem.

Ideální design jsem našel náhodou

Prozatím jsem se spokojil s tímto designem, ale stále mě něco tlačilo k tomu, abych hledal dál. Už jsem měl blízko ke hledání designera, protože každá šablona, kterou jsem viděl, nebyla podle mých představ. V tom jsem však nečekaně objevil design, který vidíte nyní. Jmenuje se „Twenty Fifteen“. Opět se dvěma sloupci. To však už byl pouhý detail. Prioritní pro mě bylo a je, že umí plně česky, je čistý, přehledný a díky kombinaci černo-bílé barvy elegantní, formulář pro komentování článků není složitý, a především je responzivní.

Na Facebooku jsem oznamoval, že i tento vzhled měl své mouchy. Tyto mouchy, ale nebyly takové masařky, a tak se mi povedlo je zneškodnit. Přední chyba, která měla iritovala byla, že nešlo plně zvětšovat fotografie. Nechci křivdit samotné šabloně, a proto prohlašují, že tato chyba se týkala jednoho pluginu. V současné chvíli jsem dokončil favicon blogu, což je malá ikonka, kterou můžete vidět v prohlížeči na otevřené kartě vedle názvu blogu.

Favicon v prohlížeči
Favicon a logo blogu

Napište do komentářů, jak se vám líbí tento design!

4 komentáře u „Vzhled Blogu Za Všechny Prachy“

  1. Design je fajn. Čitelný text, přehledné menu. Je funkční. Nikde se neseká. Žádné blikající šílenosti. To jsou vlastně věci, kterou preferuju i já. Je to takový standard, který vyžaduju ode všech.
    To co v designu potřebuju navíc (hlavně u sebe na blogu) je něco jako umělecký dotek, snový motiv, fantasy prvek… Nevím, jak to přesně nazvat. Prostě něco, co by sytilo i duši a nejen mysl. Ale to už je jen otázka vkusu, osobnosti blogera a zaměření blogu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *